Odwiedź witrynę rozwój niemowlaka.

rehabilitacja sanok sobie emocje jakie mną władnęły kiedy zostałem ojcem- ekscytacja wymieszana z nutką wątpliwości. rehabilitant sanok jednej strony jesteś ogromnie szczęśliwy i zadowolony, z drugiej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- masę pytań co robić w danych sytuacjach, co będzie robiło dziecko i jak się wówczas zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam posiadać wiedzę, że jest dobrze, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie doświadczeń ludzi których uważasz za ekspertów. Pytasz położnej z jaką częstotliwością myć dziecko, a ona mówi, że jedni to myją każdego dnia, pozostali co dwa dni, a inni jeszcze rzadziej. Pytasz z jaką częstotliwością karmić i w jakich ilościach- to twierdzi, że przeróżnie jedni to tak, a inni tak…
Jestem zdania, że dla młodych rodziców niesłychanie znaczące jest mieć świadomość jak rozwija się maleńkie dziecko, czego się spodziewać i kiedy reagować. Ta mądrość może być bardziej powszechna.
Nie zapomnij jednak, że wiadomość pokroju „typowy rozwój dziecka” określane są procentowo i zazwyczaj zawierają grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło daną zdolność. Pamiętajcie także, iż jeśli niemowlak jest wcześniakiem to wypada odpowiednio wyznaczyć odpowiedni miesiąc rozwoju.
Zdolności małego w 4 i 5 miesiącu istnienia.
Główka.
-bobas jest się coraz bardziej symetryczny -układa główkę prosto w stosunku do tułowia. Problemem jaki potrafisz wychwycić jest to, że główka skręcona jest cały czas w jakąś stronę, bądź 1 ucho jest nieprzerwanie bliżej barku - na przykład lewe ucho jest blisko lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, natomiast po prawej stronie jest wydłużona.
-niemowle zacznie podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może przypadek jak niemowle nie obraca główki w jedną stronę - jeżeli w trakcie zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem maluch nie skręca główki lub jakość owego skrętu zdaje się być zupełnie odmienna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach zauważysz, że coraz poprawniej radzi sobie w trzymaniu główki. Jeśli starsze dziecko nie ma umiejętności stabilnie utrzymać główki, należy ją stabilizować, oznacza to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie stabilizują dobrze główki.
Ręce.
-maluch przez łączenie rączek i wkładanie ich do ust uczy się lini środkowej ciała, która to w późniejszym etapie życia wydaje się dla niego niejednokrotnie odniesieniem. Jeżeli zaobserwujemy, że nasze dziecko chwyta rzeczy wyłącznie jedną ręką, czy też jedna ręka ma wybitnie mniejszą koordynację może to świadczyć o nieodpowiednim kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
nóżki jeszcze częściej podciągane są do góry, pierwsze noworodek rozpoczyna dotykać kolan, a w następnej kolejności stóp. Nemowle uczy się w ten sposób własnego ciała- dowiaduje się, że posiada stopy. Może to jednak czynić na parę sposobów- aktywnie- podciągajac miednicę, wtedy stymuluje, poprawia i trenuje mięśnie brzucha. Gdy nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało wyjścia zastępczego- może na przykład mocno wychylać kolana w bok i usiłować pociągać stopy do buzi. Trzeba zaakcentować, że deficyt czynności mięśnie brzucha w późniejszym terminie może mieć sporo negatywnych konsekwencji i doprowadzić do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i sporo innych.
Moje dziecko robi to inaczej- i co z tego ?
Raz na jakiś czas słyszę od znajomych, że ich dziecko przeprowadza daną czynność w inny sposób niż wszystkie noworodki - czy to coś złego ? A więc trzeba się zastanowić z jakiej przyczyny robi to w inny sposób ? Ponieważ jeśli dziecko ma zaprogramowany sprecyzowany rozwój- a z jakiegoś powodu go omija- to gdzieś musi być przyczyna. Gdy bobas w momencie pełzania korzysta z jednej nogi, a drugą ciągnie- to wszystko na to wskazuje, iż część mięśni w ciągniętej nóżce nie ma harmonijnego napięcia. Jeżeli to nie będzie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to negatywne następstwa.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W chwili każdego ruchu rączką, czy nogą do mózgu malucha - a dokładnie do kory ruchowej- dochodzi sygnał, że ten gest wystąpił. Zatem „prawidłowy” rozwój ruchowy daje również poprawny progres mózgu malucha.
Kto musi być wyjątkowo wyczulony ?
Informacje te nie powstały ażeby straszyć ludzi, a conajwyżej w zamiarze powiększenia świadomości rodziców ! Nieustanne zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego stresu. Jest jednak grupa dzieci, która w szczególności jest wystawiona na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do poprawnego rozwoju w największym stopniu ?
Badania pokazują, że pomimo dużej liczby różnic kolosalne znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. fizjoterapeuta sanok , które w efekcie rozlicznych incydentów wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- gdy poświęcało im się należytą ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !